Måndagsstrejken är över

Bussförarna här i Antibes har strejkat. Den här gången körde de med en måndagsstrejk, dvs de körde inte buss på måndagar.

Det finns en ny buss här som heter 100. Den har alltid varit lite speciell för den går trots att det är strejk. Jag vet inte hur den gör, kanske har den en busschaufför som inte är med i facket?

Nu skall måndagsstrejken vara över för den här gången enligt Ma Ville.

15 kommentarer till “Måndagsstrejken är över”

  1. Nu är det ju så att det är rätt många busslinjer som går även under strejk. Det är bara det att de flesta av dessa är små, korta linjer som ingen använder. Men innan 100an kom så var det klart värre – då fanns ju bara 11an som alternativ för att ta sig till jobbet.

    Själv väcktes jag av ett SMS lördag morgon om att strejken var över eftersom ett avtal nåtts under kvällen innan.

  2. Vem bestämmer vilka linjer som skall gå då? Råkar det vara chaufförerna som kör ettan och de andra stora linjerna som strejkar, eller prioriterar Envibus så konstigt själva?

  3. Jag vet inte riktigt, jag hörde en gång att det bara var en tidsfråga innan 100an också gick i strejk, vilket skulle betyda att dom har andra kollektivavtal…men även när det var en oannonserad strejk så rullade 11an, om än inte like ofta som vanligt kanske, så jag vette tusan.

    Det handlar trots allt om fransk kollektivtrafik, det är inte meningen att vi ska förstå den.

  4. Jag har sett att det finns nya elektroniska informationstavlor på vissa hållplatser. Fungerar de?

  5. Fungerar och fungerar…

    För det första så verkar dom vara avstängde då och då. Jag har en misstanke om att dom bara är igång på morgonar och kvällstid, men det är förhoppningsvis felaktigt.

    Tiderna dom angiver stämmer väl relativt bra, även om jag har hört från Johan att dom brukar stanna på 4 minuter i sisådär 5 minuter ibland, så antagligen är det där dom går över från uppskattning till mer exakt.

    Hursomhelst är det bättre än den tidigare metoden – att stå på busstationen i 3h väntandes på en buss som har slutat gå för dagen.

  6. Okej, nu när vi ändå är igång: Varför är nästan alla tidtabeller borta från hållplatserna nu för tiden?

    Är det något nytt system eller har de bara inte fått upp nya efter hållplatsbyterna i höstas?

  7. För att nu finns ju dom fina elektroniska tavlorna där såklart! 😉

    Men ja, jag saknar också dom tabellerna, och framförallt kartorna. Förhoppningsvis kommer det upp nya, dom hade ju trots allt en smärre tidtabellsändring i början av året.

  8. För icke-Antibesbor skall vi kanske betona att en hel del hållplatser här numera faktiskt ser ut som bilden ovan. Och den ensamma tidtabellen i hållplatsen på bilden är bara flygbussen.

  9. Senaste nytt! Busstationen där jag går på har nu fått nya tidtabeller och karta!

    Dom har även plockat bort den gamla stolpen, så nu kanske vi snart får en ny fin elektronisk.

  10. Grattis!

    När du fått din stolpe vill vi ha en ordentlig utvärdering av hur bra tiderna stämmer.

  11. I fredags räknade stolpen vid jobbet ner min buss ganska bra fast när det var 2 minuter kvar började den räkna uppåt igen. Betyder det att chauffören har kört baklänges några minuter för att sedan fortsätta eller vad?

  12. Hur fungerar de där stolparna generellt? Jag förstår att det kan bli fel ibland, men har de oftast eller iaf ibland ganska rätt?

  13. Eftersom verken Esterel eller Pin Montard (de 2 stationerna jag reser mellan) har fått någon stolpe än, så låter jag Johan svara på den frågan. Men i min erfarenhet så stämmer dom i alla fall bättre än tidtabellen.

  14. De får ju alltid rätt till slut för när stolpen står på 0 kommer bussen. Ganska ofta stämmer de lite under nedräkningen också men kan ha långa eller korta minuter.

  15. Vi får ge fransmännen tid att trimma lite. De gör nog så gott de kan.

    Och vi vill ha datan på Internet också så att jag kan sitta hemma och kolla om det går att åka buss till jobbet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *