Vad har Amadeus mig till?

Nu vet ni alla vad Amadeus sysslar med eftersom ni har läst mitt förra inlägg och vi har kommit till den intressanta fortsättningen om vad jag gör här i gruppen Production Support.

Våra två huvudsakliga produkter, som jag berättade om i mitt förra inlägg, behöver naturligtvis nya funktioner och buggfixar då och då vilket våra utvecklare sköter. Utvecklarna får reda på vad som är fel och får se till att korrigera det. När det är klart samlas alla små och stora ändringar ihop i en patch eller en release beroende på hur mycket ändringar det är. Denna klump med ändringar skickas genom QA för att kvalitetssäkras och sedan vidare till gruppen Releasing som paketerar allt snyggt och prydligt och skickar allt till Tyskland där vi har vår ”produktion”. Det är alltså i Tyskland som vi har våra stora stora servrar som ni flygplansbiljettköpare ansluter till.

Väl i Tyskland laddas de nya funktionerna och fixarna in i produktionen när ni minst anar det och om allt går som det ska slussas ni automatiskt över till den nya zenaste versionen av våra produkter.

I bland händer det dock att inte allt går som det ska. Då behövs det en liten grupp som tar hand om detta och tar reda på vad som har gått snett och i allra första hand ser till att produktionen fungerar ändå och i andra hand att felet rättas till. Det är vi det och vi kallar oss för Production Support.

Vi försöker se till att produktionen alltid är igång och att våra besökare alltid kan göra bokningar. Eftersom vi lever på detta är produktionen otroligt viktig både för oss och för våra kunder. Uppstår det ett problem så brukar vi ha två möjliga utvägar: 1. Fixa det illa kvickt eller 2. Falla tillbaka till den gamla fungerande versionen. Oftast är det nummer två som gäller eftersom en fix skall igenom en hel massa steg innan den når produktionen.

Om vi är tvungna att falla tillbaka till den gamla versionen måste vi genast ta reda på vad som orsakade felet och skicka problemet till rätt utvecklare som får korrigera sin kod. Sedan sätter vi igång processen igen…

Vi har alltså stenkoll på produktionen, men eftersom den oftast sköter sig och allt flyter på fint så sysslar vi även med en massa annat spännande i Production Support. Vi fungerar tex som stöd för utvecklarna när de har frågor eller när de behöver felsöka något suspekt system någonstans. Vi utvecklar också interna verktyg till utvecklarna för att de skall kunna felsöka så enkelt som möjligt. Och naturligtvis jobbar vi preventivt med produktionen också och ser till att problem inte kommer att uppstå, tex genom att testa preview-versioner av våra produkter.

Jag är ansvarig för vår produkt AeTM (Amadeus e-Travel Management). Jag skall alltså reagera på alla konstigheter som dyker upp på denna produkt. Men jag håller också på att utveckla ett verktyg som hjälper utvecklare och andra att snabbt se ändringar som är gjorda i ett administrationsgränssnitt. De är väldigt tacksamma för mitt verktyget snabbar verkligen upp om man behöver kolla upp om en ändring har gjorts.

Vi har bemanning dygnet runt i mitt team så det är alltid någon som är beredd att gå upp mitt i natten och fixa till problem. Jag har inte haft jouren ännu, men den kommer väl vilken vecka som helst antar jag. Det skall bli intressant.

Ett svar på ”Vad har Amadeus mig till?”

  1. Ach, das ist ja ein Herrlich Deutsche Flagga! Ein reich – ein Lakrits!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *